رنگ المانی است که در بین تمام الگوهای رفتاری انسان‌ها در مدل جهانی دیسک تعریف خاص خود را دارد و هیچ محدودیتی در استفاده‌ی رنگ‌ها در بین افراد وجود ندارد.

قرمز، رنگ عشق و خون،‌ جنگ و جرات و جسارت، سمبل عشق و حرکت، قدرت و انرژی.
قرمز رنگی‌ست قدرتمند، پرانرژی، شیرین، شکست ناپذیر، سرزنده و مهیج، گستاخ، و پر از صفاتی که هر فردی که خواهان قدرت طلبی و جلب توجه دیگران به خود است را وادار به استفاده از این رنگ می‌کند.

قدرت طلبی، جاه طلبی، خودخواهی، و انرژی ای که در رنگ قرمز وجود دارد در مرحله ی اول افرادی با الگوی شخصیتی D را مجذوب خود می‌کند.

خصوصیات افراد D کاملا منطبق با رنگ قرمز بوده و از این رنگ حتما در گوشه‌ای از کار خود استفاده می‌کنند.

این افراد برای نشان دادن قدرت خود، همراه با کمی جذبه و تندخویی در لباس‌های خود همیشه از رنگ قرمز کمک می‌گیرند. مانند یک کراوات، دستمال جیب کت، رنگ دوخت روی لباس، گل سینه و… . به عنوان مثال می‌شود از ترامپ رییس جمهور آمریکا یاد کرد که در کنار رنگ‌های ملایم آبی و سفید همیشه از کراوات و دستمال جیب قرمز برای نشان دادن اقتدار خود استفاده می‌کند.

افراد با الگوی I هم قرمز را دوست دارند. الگوی I شاد سرزنده، مهیج، عاشق ِ برقراری ارتباط در عین محبوبیت، فعال، پرجنب و جوش، عاشق سفر و کشفِ ناشناخته هاست، گویا از ابتدا الگوی شخصیتی رنگ قرمز هم I بوده است به همین دلیل صفات مشترک زیادی بین افراد I و رنگ قرمز وجود دارد.

افراد با الگوی شخصیتی I برای نشان دادن شیطنت‌های خاص و پر جنب و جوش، بی پروا از رنگ لباس قرمز در هر سنی به هر مقداری استفاده می‌کنند. رنگ قرمز را مظهر عشق و علاقه و حرکت می‌دانند و از ابراز آن هیچ ابایی ندارند.

رنگ قرمز باعث افزایش متابولیسم بدن، افزایش تنفس، تحریک کننده اشتها و میل به خوردن است. مدیران رستوران‌ها و کافه‌ها برای برانگیختن حس وسوسه غذایی حتما از این رنگ در دکوراسیون داخلی و رنگ لباس پرسنل خود استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز رنگی برون گراست، خلق شده برای دو الگوی D و I، اما این ویژگی باعث نمی‌شود که افرادی با الگو های S و C سراغ این رنگ نروند. درون گرا بودن این دو الگو، حس کم رویی و اعتماد بنفس کمتر آن‌ها نسبت به D و I را افزایش داده بر همین اساس این افراد می‌کوشند تا با تغییر الگوی پوششی خود کمی از این حس فاصله بگیرند و خیلی محتاطانه و با در نظر گرفتن هنجارها سعی می‌کنند تا رنگ قرمز را در کنار رنگ‌های تیره و سنگین استفاده کنند تا جلوی هیجان و تندی رنگ قرمز را بگیرند.

این الگوها به خصوص Sها که سنتی‌تر هستند با در نظر گرفتن سن خودشان از تنالیته‌های متفاوت رنگ قرمز با ترکیب رنگ‌های سنگین استفاده می‌کنند.

اما Cها که قدرت جسارت بیشتری دارند قرمز را با ترکیب سفید و رنگ‌های روشن  استفاده می‌کنند.

البته که رنگ قرمز به خاطر طول موج بالایی که دارد در کنار رنگ‌های روشن جذابیت و آتشین بودن خود را از دست می‌دهد و همین ویژگی باعث می‌شود تا این دو الگو ( S و C)‌ به خود شهامت استفاده از قرمز را بدهند.

نکته‌ای که حایض اهمیت است در مقدار و حجم استفاده از این رنگ در لباس افراد با الگوهای متفاوت می‌باشد.

لباس نقش مهمی به عنوان ویترین شخصیتی و هویت رفتاری افراد را دارد. بنابر مدل جهانی دیسک و پانزده الگوی رفتاری انسان‌ها می‌توان با کمی دقت و بررسی به اسرار رفتاری افراد پی‌برد.

بنا به مشاهدات و تحقیقات انجام شده I ها به راحتی می‌توانند سر تا پا قرمز بپوشند و از لباس خود لذت ببرند بدون در نظر گرفتن هنجار جامعه و یا سن خود، و با این پوشش شور و هیجان زندگی خود را راحت ابراز می‌کنند، ‌این امر دقیقا بر خلاف D ها است، که از رنگ قرمز تنها برای نشان دادن قدرت و مقام و خودبرتر بینی خود به دیگران استفاده می‌کنند،‌ آن هم به مقدار کم و تنها در قسمتی از لباس، افراد درون گرای لایه‌های S و C هم از قدرت جادویی رنگ قرمز برای بیشتر جذاب نشان دادنِ خود استفاده می‌کنند.

👠👔

مقاله‌ای از هاله گل‌نبی
طراح لباس
عضو تیم “دیسک و مدولباس” کلینیک استعدادیابی و کسب و کار ایرانیان